Foodprep: En nem tilgang til en sundere hverdag

Foodprep: En nem tilgang til en sundere hverdag

Foodprep… Hvad søren er det dog for noget? Eller er den her tilgang til mad bekendt? Måske du kender én, der forbereder maden på den her måde? Ved at skære alt mundrette bider, og tilbereder de forskellige madvarer og kommer dem i en masse bøtter – så man er klar til ugen? Jeg har mest set det, hvis nogle har været på diæt eller gået meget op i træning. Det er en genial måde at holde styr på, hvad man spiser. Jeg har eksempelvis set Iformmedtina gøre det og er blevet lidt nysgerrig.

Dog er det på ingen måde på grund af træning eller diæt, at jeg har givet mig i kast med det! Jeg har blot en uge, hvor jeg synes, at det gerne måtte være lidt nemt, hvor jeg er alene hjemme i 3 dage og hvor jeg godt kunne tænke mig at koncentrere mig lidt mere om min læsning – uden at køkkenet lokker for meget.

Så jeg tænkte, at jeg lige ville dele lidt ud af, hvad jeg lærer af det her foodprep koncept undervejs! ♥

Om mandagen kørte jeg ud og købte en masse plastikbøtter, sylteglas og tuber til dressing… Og ikke mindst en masse grønt til at putte i dem og SÅ VAR JEG KLAR!

Foodprep fordel nr. 1:

  • Du sparer en masse opvask, hvis du ikke har en opvaskemaskine… Vores bliver først installeret i næste måned, så jeg har nydt rigtig godt af, at der ikke har været så meget. Kun et par tallerkener, en pande og lidt bøtter undervejs, i ugens løb. Hvis du har en opvaskemaskine er det alligevel en fordel, for så sparer du jo lidt på miljøet… Alle vinder ♥

Foodprep fordel nr. 2:

  • Det sparer tid – og det skulle selvfølgelig også været noget af det bedste ved konceptet her. I mandags brugte jeg 1½ time på at skære, koge, sylte osv… Og lige før vi eller jeg skulle spise har jeg så stegt lidt kød og/eller lavet en dressing – ikke noget, der tager mere end 20 minutter. Det er jo genialt på en travl hverdag.

Foodprep fordel nr. 3

  • Du er nærmest stensikker på en sundere kost, fordi dine bokse indeholder alle mulige lækre grøntsager, som du med garanti har lyst til at komme i din salat. Det er virkelig smart – du spiser sundere, uden at tænke over det.

Foodprep begrænsning nr. 1

  • Omkring fredag/lørdag begyndte mine salater at blive kedelige. Selve salaten var blevet slatten og det var ærligt talt ikke særligt lækkert, som det jo var de første par dage – så det kunne være at man skulle overveje at gøre det et par dage og ikke en hel uge af gangen – eller i hvert fald, fylde op med nyt i bøtterne i løbet af ugen.

Foodprep begrænsning nr. 2

  • Det er ikke lige så inspirerende at spise salat i en hel uge. Jeg vil vove at påstå at man kan lave nogle af de mest inspirerende SALATER, men ikke det mest inspirerende mad, i forhold til så meget andet. Så hvad går man mest op i? At det skal være lækkert og inspirerende eller nemt, smart og hurtigt?

Foodprep begrænsning nr. 3

  • Det KAN være svært at regne ud, hvor meget du skal købe af hvad…. Start med at købe lidt mindre end du regner med og så kan du altid adde lidt til, hvis det viser sig at være for lidt. På den måde undgår du madspild. Jeg selv havde ramt portionerne meget godt. Jeg sørgede også for at lave portioner, der passede til, hvor meget der var af madvarer i bøtterne.

Foodprep – Idéer til at komme bøtterne:

  • Ris
  • Quinoa
  • Linser
  • Perlebyg
  • Pasta
  • Linser
  • Edamame bønner
  • Syltede rødløg
  • Syltede svampe
  • Grønkål
  • Spinat
  • Gulerødder
  • Agurker
  • Tomater
  • Ærter
  • Kidneybønner
  • Hvide bønner
  • avocado
  • Kylling
  • Kød
  • Kikærter
  • Nødder
  • Frø
  • Ost

Personligt synes jeg, at dressingerne og det syltede element gjorde forskellen.

Vil jeg foodpreppe fremover?

Min mand sagde i går: “Kan vi ikke godt lave de der bøtter igen – med foodprep?” Det var en nem måde at spise sundt på… Jeg har pt ikke meget til at lave mad, så det burde vi bare gøre. Jeg tror at vi fremover kommer til at gøre de første par dage i ugen. Måske mandag, tirsdag og onsdag, da jeg studerer om aftenen. Det ville være den bedste løsning for os – og så ville jeg kunne lave nogle kreative indslag i madlavningen i slutningen af ugen. Det er jo helt op til én selv.

Foodprep dressing: Opskrift på chilimayo:

Jeg kan bedst lide den håndpiskede slags – så det er den i får opskriften på:

Tag en skål og kom 2 pastureserset æggeblommer sammen med 1 spsk dijonsennep og 1 spsk eddike (gerne æblecider). Pisk det et par minutter. Kom derefter 1½ dl smagsneutral olie op i – stille og roligt, i én tynd stråle under konstant omrøring. Pisk indtil du opnår en tyk konsistens. Smag til med salt, peber og frisk eller tørret chili.

Foodprep dressing: Opskrift på teriyaki:

Kom 1 dl sukker, 1 dl soya, 2 pressede hvidløg, 2 cm presset, frisk ingefær op på en pande. Sæt den på medium varme og lad det simre. Når sukkeret er opløst blandes 1 spsk majsstivelse sammen med 1 spsk vand og hældes det op i bladingen. Når saucen er tyknet er den færdig.

Foodprep snack: Opskrift på ristede kikærter:

Tag 1 dåse kikærter og dræn den – tør dem i lidt køkkenrulle. Kom et par spiseskefulde olivenolie på panden sammen røget paprika og evt. lidt chili. Kom kikærterne på panden efter et par minutter og steg dem indtil de får farve. Det tager længere tid end man tror – 10 minutter til et kvarter. Så bliver de sprøde og lækre! Kom salt på og nyd dem.

Det var alt for mig – Jeg håber I kan bruge mine råd til at foodpreppe ♥



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *