Guide: Sommerhus i Danmark – Tag til Rørvig

Tilbage i maj tog min gode veninde (eller anden kæreste, som jeg har kaldt hende på instagram) i sommerhus. Det var en tur som vi havde arrangeret på forhånd, fordi vi vidste, at vi tage væk for en uge, mens vi skrev vores endelige bachelorprojekt. Vi var bare os to og vores skønne maskot (min venindes forældres hund).

Det viste sig at være en knaldhamrende god idé og jeg vil anbefale ALLE at gøre det! Ikke nok med at vi fik skrevet helt utroligt meget, det var også bare skønt, at vi ikke skulle tage højde for andre end hinanden, at vi kunne nyde stilheden, naturen og gå lange ture i pauserne.

Rørvig Park

Vi bestilte en feriebolig i Rørvig Park (det her er forresten IKKE reklame). Det var i to etager og i virkeligheden alt for stort til os to tøser, men hva’ faen! Det gør jo ikke noget, at der er lidt plads ♥

Årsagen til, at vi valgte netop det sted, var fordi vi vidste, at der var sauna og spabad – der var også en kæmpe fælles pool… Som vi faktisk var i to gange, selvom det var aaaalt for koldt. En god opkvikker til hjernen er altid en god idé, når man sidder med snotten i en computer dagen lang.

Sommerhusstemning

Nå, men udover at skrive, stillede jeg boller til koldhævning hver aften, sådan så der var friskbagte boller hver morgen. Vi startede morgenen med at stå tidligt op, drikke kaffe og spise morgenmad i sofaen, til en hyggelig film.. En virkelig god start på dagen inden skrivningen begyndte. Desuden tullede vi rundt hele ugen i nattøj… Årh, jeg elskede alt ved den tur…

Vi lavede en masse god mad, drak lidt (læs: en hel del) god vin, sludrede i hver en pause vi tog os og hyggede os som bare fanden! Opskriften på vaskeægte sommerhusboller, der ingen fancy køkkenmaskine kræves finder du her.

Rørende rørvig

Udover at være i vores helt fantastisk skønne feriebolig og parken omkring, hvor der i øvrigt næsten ingen mennesker var (Det var selvfølgelig ikke højsæson) var der stille og fantastisk natur… Udover at gå små ture med vores maskot rundt på arealet, tog vi bilen og studerende området nærmere.

Krisestemning i dansk ferieparadis

Vi kørte både ned til havnen og fandt ovenstående super smukke, og oversvømmede båd. Her gik vi en længere tur – for lige netop den dag havde vi en krise … En større én af slagsen faktisk! Tidligere samme morgen havde min kæreste nemlig ringet og spurgt om jeg kunne have lyst til at bo i Dubai… KRISE! Min veninde og jeg har de sidste tre år brugt ufatteligt meget tid sammen og det er selvfølgelig hårdt at få kastet sådan en information lige i ansigtet ♥ Så vi var begge lidt ude af os selv (nogle mere end andre), hehe…

Nå, men på den her tur, der er min veninde meget mut… Og lige pludselig udbryder hun i ramme alvor “Okay, jeg er faktisk okay nu… Men du skal vide én ting! Det er MIG, der bestemmer, hvad vi skal have til aftensmad i dag, så!”. Hahahah, det har vi grinet meget af… At det lige var det bedste hun kunne komme med… Jeg sagde jo bare “Ja, selvfølgelig.” Jeg var da fuldstændig ligeglad med, hvad vi skulle have til aftensmad og whatever makes her happy, right? Vi er kærester….. Det er præcis ligesom i et parforhold, haha. Desuden kunne hun ikke finde på noget og det endte jo alligevel med at være mig, der fandt på et eller andet… Det var bare lige et vigtigt statement i sørgeprocessen her, haha.

Rørvin

Udover at køre på havnen, fandt vi det dejligste sted. En lille vingård og vinproducent, kaldet “Rørmosegård vin”. De laver hedvine, bordvine og portvine og påstår at være de eneste i Danmark, der producerer hindbær hedvin. “Det skal du da ikke sige to gange!”, tænkte vi og nappede et par flasker med hjem af hindbær hedvin og portvin. Den søde vinmand fortalte, at hver flaske hindbær hedvin indeholder et halvt kilo hindbær. Den smagte skønt! Sådanne lokale oplevelser er lige mig ♥

Alt i alt, var det en vidunderlig oplevelse, som jeg tit tænker tilbage på… Vil anbefale alle at tage en uge afsted med en veninde. Om det er for at skrive opgave eller for at hygge er lige meget… Bare det der med at komme væk, ikke have en kæreste at skulle hjem til og bare rende rundt i hinandens selskab giver bare noget helt specielt ♥ Det var helt sikkert ikke sidste gang!

Det praktiske

Pris: for 6 dage i maj gav vi 2.300 kr. for et sommerhus med spabad, sauna og to etager. Der var 2 soveværelser og det ene benyttede vi slet ikke. Beløbet kunne betales i 2 rater, hvilket var rart for sådan en SU-indkomst som vores – så gjorde det mindre ondt. Vi betalte 400 kr. hver i første rate og 1000 kr. hver i anden rate, som var inklusiv et depositum på 500 kr. som vi jo fik tilbage. Vi betalte altså 1.150 kr. hver.

Derudover: Afmålte vi vand og strøm, da vi kom ankom og da vi tog afsted – det blev et lille beløb, som skulle betales yderligere.

Ekstra tip: man kunne leje håndklæder, sengetøj og lagener for et lille beløb, så man ikke behøvede at slæbe det med.

Jeg vil også anbefale folk at tage dertil med børn eller som en studiegruppe på fire. Som beskrevet var der to soveværelser og hvis man delte beløbet i 4 ville det jo kun blive 575 kr. pr. person – helt åndsvagt billigt!

Transport

Vi havde lånt en bil at tage afsted i, og det synes jeg man skal gøre, hvis man har mulighed for det! Både for at have mulighed for at udforske området, men også fordi, at det ikke virkede som om, at det var nemt at komme dertil med offentlig transport – og da slet ikke med 6 dages oppakning.

Jeg håber du kunne bruge min tips – tjek en lejlighed ud her, hvis du har lyst ♥