Køreferie til Italien

Min veninde og jeg besluttede os i år for at tage på køreferie til Italien. Noget som vi begge har gjort med vores forældre, da vi var børn. Vi havde hendes datter med på bagsædet og har haft en helt fantastisk ferie. Vi har aldrig følt os så voksne! ♥

Helt op til ferien havde vi egentlig ikke gjort os de store tanker om, hvordan og hvorledes…. Men nu kommer der altså lige en liste over, hvad der kan være godt at tage stilling til inden man køre Sydpå! 😀

Gode råd og huskeliste

• Husk (ikke-udløbet) pas og penge! Så kan du altid komme afsted. Det er klart det vigtigste. Læg dem i et af de små opbevaringsrum oppe foran, så du har det lige ved hånden.
  • Det blå sygesikringskort! Tjek om det er udløbet – hvis det er, kan du få et midlertidigt i e-boks på 2 minutter.
  • Vignette(r) – Det er motorvejsmærkater, der skal klistres fast nederst i højre side af bilruden.
    Find ud af om du kører gennem Schweiz eller Østrig – eller køb vignetter til begge dele, hvis du skulle ændre mening undervejs! Eller måske på vejen tilbage – de er ikke særlig dyre (vi gav ca. 500 kr. for alle tre – vi købte nemlig også en til Tyskland, som der vidst er blandede meninger om er nødvendig) og kan købes i FDM.
  • Køb også refleks-veste i FDM. Hvis der sker noget på motorvejen og du bliver nødt til at køre ud til siden og stå ud af bilen SKAL du have disse veste på!
  • Endnu et råd: Kør i en ordentlig bil med komfort, som lige er blevet tjekket på værkstedet. En ordentlig bil er mere tryg, sikker og det gør turen meget mere behagelig.
  • Få noget ordentligt at spise inden og under turen. Lav nogle pølsehorn med gods i, spis en rugbrøds-sandwich, køb nogle kiks, lidt juice og sodavand. Det her punkt var vi virkelig elendige til, men jeg tror virkelig det har stor betydning for, hvor højt energiniveauet er undervejs.
  • Tag noget dejligt, behageligt tøj på som du kan bevæge dig i under kørslen.
  • Pak en taske som du har tæt på – hav en nyt sæt tøj klar (shorts, t-shirts, nye trusser) og en tandbørste/tandpasta.
  • Tag en pude med til bagsædet og én til passagersædet!
  • Husk skraldeposer – til bananskræller, papir og dåser.
  • En pakke vådservietter er en RIGTIG god idé, især med børn i bilen eller hvis du som jeg bare er lidt klodset og kunne finde på at spilde.
  • Et godt tip jeg fik af min far var, at i stedet for at fylde os med Red Bull eller Monster, når trætheden meldte sig skulle vi holde inde og lave nogle burpees, englehop eller squats. Det gav god og fornyet energi!
  • Hvis der er børn i bilen så husk en Ipad, der er loaded med film – min veninde var så smart at købe nogle småting inden vi kørte, som hun kunne overraske sin datter med undervejs (blade/magasiner, små stykker legetøj osv.), når hun blev rastløs på den LANGE vej. Det tror jeg godt kan anbefales! ♥
  • Hvis du har en diesel bil, så HUSK at komme diesel på den – også når du bliver lidt træt.
  • Hvis du kører om aftenen og vælger at overnatte på vejen til Italien, så book en overnatning et sted hjemmefra! Da vi var aller mest trætte valgte vi at køre ind og finde et sted at overnatte. Det første sted var lukket, det næste sted var lukket, det tredje var fyldt og det fjerde vi fandt havde plads til os, efter jeg havde lavet en tudescene og sagde, at vi havde børn i bilen…. Vi ankom til hotellet klokken 4… Først 1½ efter vi ledte.. Don’t do that! Vi panikkede fuldstændig til sidst og blev bekymrede for, hvor vi skulle sove!
Klokken 4 om natten – Trættere end nogensinde før!
  • Nu hvor vi er ved det – Lad vær med at overnatte i bilen på en rasteplads – det er skide farligt! Vil spare jer for de forfærdelige skrækhistorier jeg har hørt…
  • Hvis du har en GPS, der foreslår alternative ruter pga. kø, så accepter endelig det! Det har sparret os for utallige timers kø!
  • Tag en helvedes masse småmønter med – cent og euro til toiletterne på vejen!!!
  • Lås bilen, når du tanker, går på toilettet eller holder pause! Eller tag værdifulde ting og pas med jer!
  • Tag et par sedler med også, i euro! De italienske motorveje er privatejede og koster en mængde penge at køre på…
  • Meget vigtigt her til sidst: Tag de pauser i får brug for!!! Du har ansvaret for de andre i bilen og dem du kan risikere at køre ind i, hvis du bliver for træt. Så tag hellere en ekstra pause eller byt chauffør lidt flere gange.

Anden information:

Vi kørte i den weekend, hvor ALLE blev anbefalet at blive hjemme pga. kø… Vi tog alligevel turen og kørte fra Helsingør kl. 17 og kørte mod Schweiz gennem Tyskland – en hel del kilometer længere, men en rute der tog os hele vejen uden om køen. Vi kørte ikke gennem Hannover og Kassel. Jeg havde en bekendt som tog turen gennem Østrig som sad i kø HELE dagen gennem Tyskland og Østrig. Vi overnattede på denne tur og var i alt 34 timer om det, med pauser og overnatning.

På vej hjem tog vi turen gennem Østrig og der var kø hele den modgående retning … Vi kørte kl. 5 om morgenen fra San Gimignano i Italien. Vi slap for alle former for kø. Der var vejarbejde gennem hele Tyskland begge veje, men det betød kun, at man blev nødt til at køre med nedsat fart i nogle strækninger. Vi tog hele ruten på én dag, uden overnatning – det tog os 23 timer med pauser. Dog valgte vi at tage Puttgarten-Rødby færgen hjem, da vi havde brug for en kørepause..

Jeg tror på mange måder at vi har været rigtig heldige med vores ruter, men også strategiske i forhold til de tidspunkter vi er kørt på.

Det var sjovt at køre de to forskellige ruter, så vi både så de Østrigske og Schweiziske alper! To virkelig smukke ture ♥

God ferie
    Jeg håber I kunne bruge mine råd til noget og at I får en fantastisk køreferie – hold ud, I skal nok klare det, selvom der er langt! ♥