Quinoabøffer – med chiafrø, spinat og persille

Quinoabøffer – med chiafrø, spinat og persille

Jeg elsker kød, fisk, skaldyr og mælkeprodukter! Det betyder bare ikke, at jeg ikke vil spise maden, hvis der ikke er én af de ingredienser i. Jeg synes ofte det er upraktisk med kød i madpakken, medmindre det er lavet til at være pålæg – det gælder faktisk også for fisk. På min instagram var der en læser, der skrev om jeg kunne lave flere veganske retter. Den her ret er ikke vegansk, men den er kød- og glutenfri! Og hvis man vil have den 100% vegansk, kan man blot udskifte æggene med en vegansk erstatningsudgave af dem.

TIPS: Umiddelbart kan det virke dyrt at købe både glutenfrit boghvedemel, quinoa og chiafrø til opskriften… Tilsæt kun chiafrø, hvis du har en rest liggende derhjemme alligevel. Hvis du ikke har noget mod gluten kan du erstatte boghvedemel med almindeligt mel. Investér i quinoa – du kan ikke undvære dem i denne opskrift og du har til mange gange! ♥

Den her opskrift sparker røv – også selvom der ikke er kød eller fisk i! Det er en rigtig hverdags- eller frokostret.

Du skal bruge (8-10 quinoabøffer):

– 3 æg

– 1 bundt persille

– 50 g boghvedemel (kan erstattes med almindeligt hvedemel)

– 100 g quinoa

– 50 g chiafrø (kan udelades)

– 1 stort fed hvidløg eller to små

– 1 rødløg (kan erstattes med et almindeligt)

– 2 store håndfulde frisk spinat

– 2 spsk olivenolie

– 1 spsk dijon sennep

– 1 spsk mørk sirup

– salt, peber

– evt. paprika og chili

Kog din quinoa efter anvisningen på pakken – kom chiafrø med ned i gryden og lad dem koge med.

Hak spinat og persille groft.

Tag en skål og kom alle ingredienserne op i. Bland dem godt sammen og lad blandingen stå i 15 minutters tid.

Du kan tilberede dine quinoabøffer på 2 måder – ved stegning eller i ovnen.

Hvis du vælger at tilberede dem i ovn:

Tænd ovnen på 175 g varmluft.

Tag en beklældt bageplade og placér derefter en passende størrelse metaludstikker på pladen. Hæld derefter et par spiseskefulde af quinoamassen og løft metaludstikkeren. Gentag processen med alle 8-10 bøffer. På den måde bliver de nogenlunde samme størrelse og form. Hvis du ikke har en metaludstikker gøres det blot på øjemål. Giv bøfferne 7 minutter i ovnen – tag dem derefter ud og vend dem. Giv dem derefter 7 minutter mere. Når du vender dem, skal de være blevet nogelunde faste.

Fordelen ved ovn-metoden er, at du kan lave alle dine quinoabøffer samtidig. Billedet øverst er quinoa-bøffer lavet i ovnen.

Hvis du har lidt mere tålmodighed, kan du stege din quinoa-bøffer på panden:

Kom lidt olivenolie på panden og skru op på middelhøj varme.

Lav samme trick med metaludstikkeren eller øjemålet.

Giv dem 5 minutters tid på hver side, og sørg for de ikke brænder på.

Ved stege metoden bliver dine bøffer en del mere sprøde og de vil se således ud:

Har du en rest af quinoa tilbage? – så hop over og kig på mine quinoa-barer!

Velbekomme ♥

Har du brugt denne- eller en anden af mine opskrifter? Så tag mig endelig så jeg kan se det! Det gør du ved at skrive @Madmille ♥

Du kan også blot bruge hashtagget #Madmille – Det ville gøre mig så glad!



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *